دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کد خبر39400

در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی گاه» مطرح شد؛
بنیان و جانمایه موسیقی ساز و آواز ایرانی در خطر است

13259117_1718467791756452_493655383_n.jpg

شهریارنیوز: آلبوم سنتی فرشید بزرگی با عنوان «پرده بی گاه»، با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان روز جمعه، 23 تیرماه رونمایی شد.

به گزارش شهریار، در روزهایی که علاقه مندان به موسیقی در تبریز، شاهد برگزاری کنسرت های کم کیفیت چه در موسیقی سنتی و چه در دیگر ژانرها هستند، بدون شک اجرای گروه موسیقی پرده بی گاه که همواره در نوع خود تلاش های زیادی کرده تا بهترین و اولین اجرای خود را را به روی صحنه ببرد، نوید روزهایی پر از نوای اصیل و بی بدیل را می دهد.

اولین چیزی که هر کشور به داشتن آن افتخار می‌کند، فرهنگ و تمدنی است که از گذشته باقی مانده است.فرهنگ ایران در دنیا زبانزد و آغشته به شعر و ادبیات است و موسیقی در ادبیات و تاریخ کهن ما با ارزش ترین آثار هنری به شمار می‌آید.

موسیقی اصیل، روح ‌فزا و متناسب با آنچه روح و جان آدمی می‌ طلبد، مدت ها بود که در کشورمان دچار نوعی انحراف یا با نگاهی دیگر، کج سلیقگی و برداشت های نامتناسب از موسیقی آن سوی آب ها شده بود. این لجام گسیختگی در موسیقی، که به در حاشیه کشاندن موسیقی و آواز پرقدمت و بامفهوم ایرانی منجر شده، چنان نمود یافته بود که موسیقی دانان کشورمان از آن به عنوان «آلودگی صوتی» یاد کنند که گوشها و دلها را مجروح می‌ کند.

انتظار مردم برای شروع این اجرای زیبایسنتی در چهره و چشمان هنرمندان موج می زد. با تحلیل فضا به این فکر افتادم که امروزه جایگاه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در بین خانواده ها و جوانان کجاست؟، آیا امروزه در مقابل موسیقی پر زرق و برق غربی، موسیقی ایرانی توانسته جایگاه خودش را در بین خانواده‌ها حفظ کند؟

مدرس و خواننده موسیقی ایرانی در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی گاه» با ابراز خرسندی از حضور در شهر فرهنگی تبریز و دیدار با هنرمندان و فرهیختگان این شهر گفت: «اثری که امروز رونمایی شده، اثری ارزشمند است و که همه عوامل پدید آورنده اثر را بخوبی می شناسم و خوشحالم در این جلسه حضور دارم».

"حمیدرضا نوربخش" با اشاره به اینکه نسل جدید هیچ ارتباطی با موسیقی ساز و آواز ندارد و بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران بسیار کم رنگ شده است، گفت: همه باید این زنگ خطر را هر چه رسا تر به صدا در بیاوریم چرا که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده. متاسفیم که امروزه جوانان ما و نسل جدیدی با ساز و آواز هیچ ارتباطی ندارند و ساز و آواز پسند شنیداری غالب آنها نیست. بنیان و جانمایه موسیقی ایران ساز و آواز است. برای اینکه حاصل تمام ذهن، ضمیر، توان و دانش یک هنرمند نوازنده در بداهه نوازی اش بروز و ظهور دارد و همچنین برای یک خواننده آواز هم همینطور است. وقتی این دو کنار هم گفتگویی ار آغاز می کنند آنوقت است که دو بال پرواز فراهم می شود و یک پرواز بلند آسمانی صورت می گیرد.

وی قدرت بداهه را در موسیقی ایرانی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تمام عظمت یک هنرمند زمانی است که به درجه ای از خلاقیت بداهه خوانی می رسد که در این درجه از هنرنمایی، شخص به مقام استاد موسیقی ایرانی می رسد. اگر نام استادانی مانند عبادی، پایور، صبا، کسایی و یا استاد شجریان را می آوریم به این دلیل است که به قدرت بداهه رسیده اند و ماندگار ترین موسیقی هم از همین جنس است.

نوربخش افزود: متاسفانه این جانمایه موسیقی امروز کم تر شنیده می شود و اغلب قابل درک نیست. ما تعصب نداریم و نمی خواهیم که بقیه انواع موسیقی را نفی کنیم، انواع موسیقی باید وجود داشته باشد و همیشه هم بوده است. در آهنگسازی هم چنین حالتی است و در واقع الهامی است که در ذهن یک آهنگساز شکل می گیرد و جملات موسیقی تراوش می کند و به صورت این آهنگ در می آید.

این مدرس پیشکسوت آواز ایرانی تصریح کرد: بنابر این واجب است که خودمان و اطرافیان مان را از این مساله هشیار کنیم که فرزندان ما نباید با این میراث جاوید ساز و آواز بیگانه باشند. مطمعنارسانه های ملی، تاثیر بسزایی در ایفای نقش جایگاه موسیقی اصیل و سنتی خواهند داشت. لازم است تا ادبیات و شعر های حافظ، سعدی و مولانا نیز جایگاه خود را در خانواده مخصوصا جوانان امروزی حفظ کند.

نوربخش ادامه داد: باید به برخی ترانه هایی که در بین جوانان امروزی می چرخد و ذهن آن هارا درگیر مباحث بیهوده می کند توجه ویژه ای داشت. مگر ما در گذشته موسیقی پاپ، جز یا راک نداشتیم؟ کی دچار این ابتذال و سقوط بوده ایم؟ بسیاری از هنرمندان موسیقی گذشته پاپ که امروز به سنین میانسالی پیری رسیده اند کارهایشان به برخی کارهای امروزی شرف داشت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در ترانه ها هم گرفتار بی اخلاقی هستیم، اذعان داشت: در زمان قدیم نازل ترین موسیقی را موسیقی لاله زاری می گفتند. اشعار موسیقی لاله زار حامل مدح وفای به عهد و مذمت ناجوانمردی و بی وفایی، کلام عاشقانه و با احساس و خیلی اخلاقی است. امروزه از نظر ترانه نیز گرفتار بی اخلاقی ها هستیم و متاسفانه چهره های تکراری نیز به صورت قارچ گونه معرفی جامعه می شود. ای کاش که اینها باشد ولی موسیقی ما هم به اندازه خودش باشد. نباید بخشی مثل ساز و آواز را فراموش کنیم که این بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به دست اندرکاران آلبوم گفت: امروز خوشحالیم اثری که با آهنگسازی هنرمند ارجمند آقای "بهرامی فرد" ساخته شده، هنرمندی مثل آقای"آذرپیرا" در آن تار نواخته اند، منتشر شده است. تهیه کننده اثر آقای "مردانه" هم خودشان هنرمند آواز هستند و طراحی این اثر به عهده آقای کاشانی است که از طراحی و بسته بندی شکیلی را برای اثر درنظر گرفته اند.  این هم از نکاتی است که از آن مغفول می شویم، به گرافیک اثر هیچ توجهی نمی کنیم. ما وقتی یک اثر را داریم ارائه می کنیم باید به مخاطب احترام بگذاریم تا وقتی اثر دیده می شود مخاطب از آن لذت ببرد. شاید همین هم باعث شود که عادت زشت دانلود و کپی کردن از بین برود.»

این فعال هنر موسیقی در پایان با اشاره به خواننده آلبوم پرده بی گاه گفت: «دکتر فرشید بزرگی را از سال ۷۱ که جوان خوشصدا، با انگیزه و پرشور بودند می شناسم و دیدم که با اشتیاق موسیقی را عاشقانه دنبال می کردند و هنوز هم آن اشتیاق وجود دارد و خوشحالم که اثری از ایشان بصورت مستقل شکل گرفته است.»

پس از این سخنان، "امیر مردانه" تهیه کننده آلبوم «پرده بی گاه» و مدیر موسسه ساز آواز در جایگاه قرار گرفت و گفت: موسسه ساز آواز چهارمین سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت می کند. آلبوم “پرده بی گاه” قرار بود سال گذشته منتشر شود ولی به دلایلی از جمله سفر هنرمندان پدید آورده این آلبوم امروز منتشر شد و نهمین آلبوم موسسه ساز آواز است. فکر می کنم با توجه به هزینه های بالایی که تولید و ضبط این آلبوم داشته خوب است همه علاقمندان آلبوم را از بازار های رسمی موسیقی تهیه کنند. باید هنرمندان را خودمان با خرید آلبوم حمایت کنیم و از دانلود و کپی آثار جلوگیری کنیم.

پایان بخش این مراسم اجرای ساز و آواز با هنرنمایی هادی آذر پیرا (تار) و فرشید بزرگی (آواز) بود و سپس از آلبوم «پرده بی گاه» رونمایی شد و میهمانان حاضر در این برنامه پوستر یادگاری آلبوم را امضا کردند.

ارسال نظر